Blog

Interview met Theaterkrant

Voor Theaterkrant schrijven meer dan dertig recensenten. In een serie interviews worden ze voorgesteld aan de lezers. Dit keer was de beurt aan mij. ‘Ik wéét al dat musical een fantastisch genre is, dus laten we er inhoudelijk over verder praten in plaats van te blijven steken in die waardediscussie.’

Lees het interviewtje hier.

Theaterpodcast: nabespreking Anastasia

Op donderdag 11 oktober ging ik met podcastmeester Luc de Groen naar Anastasia. In De Theaterpodcast bespraken we deze musical van Stage Entertainment Nederland, die momenteel te zien is in het Circustheater.

Je kan de aflevering beluisteren door in je podcastapp of op Spotify te zoeken op De Theaterpodcast, of je kan hem vinden via deze link.

Verwacht in 2020: Mjoeziekul

Het is officieel: mijn proefschrift over de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink wordt een boek! Gisteren tekende ik een contract bij Nijgh & Van Ditmar, die mijn boek met de titel Mjoeziekul in 2020 zal publiceren.

Tot het zo ver is ga ik hard aan het schrijven, want het is mijn doel om een literair non-fictiewerk te maken. Geen “normale” handelseditie dus, maar een verhalende geschiedenis van de Schmidt/Bannink-musicals – zie het als hun biografie.

Ik ben nog op zoek naar financiële steun voor dit schrijfwerk. Suggesties zijn van harte welkom op mail@sannethierens.nl.

Publicatie: ‘Don’t Whine’

Op 20 juni verscheen een gedeelte van mijn proefschrift als artikel in het academisch tijdschrift Dutch Crossing. Het artikel getiteld ‘Don’t Whine’: Sexuality, Adultery and Emancipation in Annie M. G. Schmidt and Harry Bannink’s Musical Heerlijk Duurt het Langst (1965) is hier beschikbaar.

Samenvatting (in het Engels):
Annie M. G. Schmidt (1911–1995) and Harry Bannink (1929–1999) are regarded as the founders of the original Dutch musical, having started their tradition with the 1965 production Heerlijk Duurt Het Langst (Lovely Lasts The Longest; official English title: Pleasure Pays Off). With its simple story about a bored married couple with the husband cheating on his wife with his secretary, Heerlijk became a hit. The musical reveals an important expression of uncommonly liberal and progressive values in its treatment of topics such as emancipation, feminism, adultery and sexuality. This essay shows how Heerlijk illustrates the changing dynamics of the position of women and their relationship to sex in the light of the dawning sexual revolution, revealing the gaps between the characters of Marian, the contemporary housewife, Emma, the sexually liberated mistress, and Ido, the cheating patriarch. By placing Heerlijk’s plot and characters into its socio-political historical context, this essay offers an insight into the progressive sensibility of the Netherlands during the early 1960s, as the country prepared for the second feminist wave to arrive.

Interview met Theaterkrant

In de nieuwe rubriek ‘Schatgravers van de theatercollectie’ laat Theaterkrant onderzoekers aan het woord die materiaal over de Nederlandse theatergeschiedenis uit de UvA Bijzondere Collecties gebruiken voor hun onderzoek. In de eerste editie van de rubriek werd ik geïnterviewd over mijn promotieonderzoek naar de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink.

Lees het interview hier.